vrijdag 29 maart 2013

PHILIPPIA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1)

S.S.PHILIPPIA. 

03-02-1966 T/M 07-02-1967.



Dan is de dag daar, dat je in het bezit bent van je eerste paspoort geschikt voor alle landen van de wereld en je Monsterboekje, wat in vele landen als een paspoort werd geaccepteerd.


Op 01-02-1966 tekende ik mijn eerste contract bij Shell Tankers n.v. voor een periode van twaalf maanden. Op 28-01-1966 was ik reeds bij de Waterschout geweest om aan te monsteren voor het tankschip de s.s. Kosmatella, maar die reis ging achteraf niet door.
Zo stapte ik na een telefoontje van kantoor op 03-02-1966 te Rotterdam Pernis in de 5e Petroleumhaven aan boord van het s.s.Philippia. Het was een heel gesleep met twee volgepakte koffers met winter- en tropen kleding, ondergoed, werkkleding en schoeisel, schrijfmateriaal, memoriaal en  etc. etc. Bij elkaar  zo'n 40 kilogram.
Het schip zou voor mij als leerling scheepswerktuigkundige voor twaalf maanden mijn thuis worden.


Het s.s.Philippia werd in 1959 gebouwd bij de scheepswerf New York Shipbuilding USA. Het schip had een tonnage van 50.927 BRT. Voortstuwing door een vijfbladige schroef, aangedreven door een Zoelly-Curtis turbine installatie. Stoomproduktie door twee Foster-Wheeler waterpijpketels met een werkdruk van 32 kg/cm². Het schip behoorde tot de reserve Amerikaanse oorlogsvloot en kon bij vol vermogen (oorlog snelheid) 21 zeemijlen per uur halen. Het schip was geregistreerd in Monrovia en voerde de vlag van Liberia


( Het middenschip gezien vanaf het achterschip en wat te bereiken was via het 'kippenloopje'.)

Daar er in het achterschip geen hut vrij was werd ik tijdelijk in het middenschip onder gebracht, wat wel betekende dat ik bij weer en ontij over het 'kippenloopje' naar achteren moest voor mijn wacht in de machinekamer en ook weer terug naar mijn hut. Ook de eetsalon was in het achterschip gevestigd en moesten ook de kapitein en de stuurlieden dagelijks de oversteek naar achteren maken wat bij slecht weer vaak een nat pak halen was door de overkomende golven over het tankdek.


( Het achterschip, gezien vanuit het middenschip, waar al de scheepswerktuigkundigen hun verblijf hadden en tevens de rest van de bemanning welke de Chinese nationaliteit hadden, zij die aan dek werkten en zij die in de machinekamer en in de civiele dienst werkten kwamen uit Hong Kong.)


( Een van de vier, twee op het middenschip en twee op het achterschip geplaatste open reddingsboten.)

Mijn eerste reis ging van Rotterdam over de winterse Atlantische Oceaan naar Curaçao, waar brandstof werd gebunkerd bij de Shell raffinaderij gelegen in het Schottegat bij Willemstad om daarna te gaan laden in Venezuela te Punta Cardon, ook een Shell complex.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten