dinsdag 31 december 2013

KOROVINA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-H) KEPPEL SHIPYARD SINGAPORE (4)

S.S. KOROVINA.

29 AUGUSTUS 1974 T/M 27 JANUARI 1975.

KEPPEL SHIPYARD SINGAPORE. (4)  

Intussen gingen de dok werkzaamheden in volle gang verder. Als eerste was het van belang dat al de werkzaamheden buiten aan de huid van het schip gereed zouden komen. 


( Al de inlaatroosters voor het koelwater zijn schoongemaakt, gerepareerd en terug geplaatst in de scheepshuid.)

( Ook het Plimsolmerk op de zijkant van de scheepshuid is opgeschilderd.)

Zodra de werkzaamheden buiten aan de scheepshuid klaar waren en in de machinekamer al de afsluiters met een verbinding buitenboord waren dicht gezet kon het dok weer vol water gezet.worden. Hierna werd het schip naar een kade even buiten het dok versleept waar verder gewerkt werd. 

Tijdens een uitstapje met de kabelbaan naar het tegenover het dok gelegen eiland hadden we een fraai zicht over de Keppel Shipyard en konden het s.s. Korovina (links) zien liggen. 


Ites wat je tijdens een dok periode niet vaak meemaakt is dat de  hoge- en lage druk turbines worden geopend voor inspectie van de lagers en de schoepen.



( De schoepen van de lage druk turbine en een zicht op de condensorpijpen.)

( Het s.s. Korovina gezien vanaf de walvisvaarder Vladiwostok.)

Als dank dat we de moeite hadden genomen om de opvarenden van de walvisvaarder te verrassen met een Sint Nicolaas bezoek werden de Sint en Piet door de kapitein Yurin uitgenodigd op het schip te bezichtigen.



( Een stapel harpoenen.)

We werden hartelijk ontvangen en na een smakelijke lunch werden we door de eerste stuurman rondgeleid door en over het schip. Helaas stond hij ons niet toe om binnen in het schip opnamen te maken, wat later toen de kapitein dit hoorde hij het nonsens vond.


Zo kregen we van hem een pakketje voor de Kerstdagen, waarin diverse blikjes kaviaar en visgerechten zaten. Zelf een echte fotografie hobbyist liet hij veel opnames zien van de walvisvangst en gaf ons daarvan enige afbeeldingen als aandenken.

Aan alles kwam een einde en zo vertrokken we op vrijdag 13 december uit Singapore. Met de Kerstdagen aan boord in het vooruitzicht werden voor vertrek nog de nodige inkopen gedaan en met behulp van de scheepswerf wisten we twee coniferen in pot te krijgen die als kerstboom dienst zouden moeten gaan doen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten