zaterdag 17 januari 2015

SCHEEPVAART DOOR DE EEUWEN HEEN. (DEEL 10)

HOUT MAAKT PLAATS VOOR IJZER.

De opkomst van het gebruik van metaal in de 19e eeuw voor de scheepsbouw bracht een grote revolutie met zich mee.


OPBOUW VAN DE HOUTEN ROMP.

Een Perspectief binnen aanzicht van het middengedeelte van een houten zeilschip.

1. - Loze kiel.                                            13. - Reling.
2. - Kiel.                                                    14. - Verschansingstut.
3. - Kielsponning.                                     15. - Bovenversschansingstut.
4. - Zaadhout.                                            16. - Waterloopklos.
5. - Bovenzaadhout.                                  17. - Beplanking van het opperdek.
6. - Afvoergaten voor het bilgewater.       18. - Dekbalken.
7. - Vlakwegering. Buikdenning.              19. - Beplanking van het tussendek.
8. - Zandstrook.                                         20. - Dekstut.
9. - Scheergangen.                                     21. - Ruimstut.
10. - Potdeksel                                           22. - Liggende knie.
11. - Verschansing.                                    23. - Buikdenning.
12. - En.                                                     24. - IJzeren kniĆ«n.

25. - Balkweger onderdek.                        26. - Onderbalkweger onderdek.

Duidelijk is op deze doorsnede te zien dat door de vele stutten en dekbalken de ruimte binnen in het schip verkleind wordt. Ook moest men voor versteviging van de constructie meerdere dekken aanbrengen in het ruim.


OPBOUW VAN EEN IJZEREN ROMP.


Midden gedeelte van een ijzeren schip, perspectivisch binnenaanzicht.

1. - Kiel.
2. - Zandstrook.
3. - Zaadhout. verticale kielplaat.
4. - Langsdragers.
5. - Wrang.
6. - Raamspant.
7. - Berghoutsgang van onderdek.
8. - Bergshoutgang van het opperdek.
9. - Verschansing.
10. - Reling.
11. - Verschansingstut.
12. - Zijstringers.
13. - Dekbalken.
14. - Topbeplating van dubbele bodem.
15. - Ruimstut.
16. - Dekstut.
17. - Opperdek.
18. - Spaargaten.


Duidelijk is op deze doorsnede te zien dat er minder dekbalken ter versteviging van de romp aanwezig zijn en dat het meer ruimte in het ruim is ontstaan.

Tussen de volledige ijzeren romp van het schip kende men eerst nog een combinatie van beide de zogenaamde compositiebouw.


COMPOSITIE BOUW VAN DE ROMP.


Composietbouw is een constructie wijze van scheepsrompen waarbij voor de hoofdbouwdelen twee verschillende materialen gebruikt worden.
Zo kent men compositeschepen waarbij stalen spanten en een houten huid zijn toegepast.
Een voordeel van de composietbouw was de winst aan ruimte, omdat de ijzeren spanten dunner waren.
In de glorie tijd van de theeclippers werd deze bouw toegepast.
Ook voor oorlogsschepen zoals patrouilleboten en mijnen vegers word de composiet bouw toegepast. In plaats van ijzer zijn de spanten van aluminium en de huid van hout, dit in verband met de a-magnetische eigenschap van deze materialen.     


                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten